Blog

Zaufanie podstawą efektywnej współpracy zespołowej

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek dlaczego w Waszym zespole więcej jest rywalizacji niż wzajemnej współpracy? Dlaczego mało ze sobą rozmawiacie konstruktywnie? Dlaczego tak trudno osiągacie swoje cele, a ciągle pojawiają się te same problemy do rozwiązania?

Najczęstszą podstawą braku skoncentrowania się na celu jest po prostu brak zaufania! Zapewne zadajecie sobie teraz pytanie: Co ma zaufanie do efektywności? Otóż bardzo dużo.

Przez brak zaufania do siebie nie dyskutujecie konstruktywnie, nie przyznajecie się do błędów i porażek, nie wspieracie się nawzajem, nie szukacie rozwiązań, a tylko rozgrzebujecie problemy.

Patric Lencioni w swojej książce „5 dysfunkcji pracy zespołowej” pokazuje bardzo wyraźnie i logicznie jakie są podstawowe powody tego, że zespoły nie pracują ze sobą w sposób dający możliwość koncentrowania się na celu.

Model 5 dysfunkcji pracy zespołowej P. Lencioniego:

  1. Brak zaufania – Członkowie efektywnych zespołów ufają sobie nawzajem na podstawowym emocjonalnym poziomie. Nie obawiają się dyskutować na temat własnych słabości, błędów, obaw i zachowań. Są wobec siebie otwarci, nie stosują barier ochronnych. Jest to niezbędne gdyż….
  2. Strach przed konfliktem – …członkowie zespołów, którzy sobie ufają, nie obawiają się prowadzić gorących dyskusji dotyczących kluczowych kwestii mających na celu osiągnięcie sukcesu przez organizację. Nie wahają się nie zgadzać z innymi, poddawać w wątpliwość ich punkt widzenia, a wszystko to w duchu znalezienia najlepszych rozwiązań, odkrycia prawdy i podejmowania najlepszych decyzji. Jest to ważne gdyż….
  3. Brak zaangażowania – …członkowie zespołu, którzy angażują się w konflikt, są w stanie osiągnąć konsensus dotyczący podjęcia ważnych decyzji nawet w sytuacji, gdy na początku część z nich ma inne zdanie. Dzieje się tak dlatego, że wszyscy mają pewność, że przedstawiono wszystkie możliwe wątpliwości idee i pomysły i że nic nie zostało zamiecione pod dywan. Ma to decydujące znaczenie gdyż….
  4. Unikanie odpowiedzialności – ….członkowie zespołów, którzy angażują się w proces podejmowania decyzji i postępowanie zgodne z ustalonymi standardami, jeżeli chodzi o efektywność, nie obawiają się wymagać od innych, by cechowali się tą samą postawą. Ponadto tacy członkowie zespołu uważają, że odpowiedzialność za wyniki dotyczy nie tylko lidera, lecz wszystkich. Jest to istotne gdyż…
  5. Brak przywiązania wagi do rezultatów-…jest bardziej prawdopodobne, że członkowie zespołów, którzy nawzajem sobie ufają, angażują się w konflikt, nie unikają przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wymagają tego od innych, odłożą na bok indywidualne priorytety i skoncentrują się na tym, co jest najlepsze dla ogółu. Tacy ludzie nie ulegają pokusie, by na pierwszy plan wysuwać interesy własnych działów, rozwój indywidualnej kariery, czy tez własne ego, a nie to, od czego uzależnione jest osiągniecie sukcesu przez zespół (źródło: „5 Dysfunkcji Zespołowych”, Patric Lencioni

 

Z moich obserwacji w czasie pracy z zespołami wynika, że brak zaufania często prowadzi także do braku otwartej dyskusji w trakcie warsztatu. Budowanie zaufania jest stałym elementem warsztatów przeze mnie prowadzonych. Dzięki otwarciu się na siebie nawzajem, szczerości i akceptacji innego punktu widzenia, praca nad innymi niezbędnymi w zespole elementami staje się dużo łatwiejsza. Aby w pełni umożliwić uczestnikom spotkania uwolnienie ich potencjału, kreatywności i wolności niezbędne jest zaufanie do tego, że każdy do zespołu wnosi swoją ważną cząstkę. Dzięki pracy zespołowej, można osiągać lepsze wyniki i zdobywać szczyty o jakich w pojedynkę można tylko marzyć.

Czy wiecie, że aż 62% pracowników czuje się najbardziej docenianych w pracy, gdy mają poczucie wpływu na działania w firmie? Na pytanie: Co musiałoby się zadziać, żebyś był bardziej zadowolony z pracy, aż 67% wymienia poczucie wpływu, a 56% zaufanie (źródło: Badania Employee Experience w Polsce 2017, Hudson i Great Digital) To nie jest przypadek, że ludzie chcą, aby ich praca była ważna dla organizacji, w której pracują.

Często pracodawcy narzekają na brak zaangażowania wśród pracowników. Ten element jest jednak raczej wynikiem, a nie przymusem pracy w zespole. Stare przysłowie mówi „Przykład idzie z góry”. Prosta prawda, a managerowie często o niej zapominają.

Managerowie – aktywujcie swoje zespoły i pozwólcie im działać!

BRANŻA EVENTOWA PORAŻONA KORONAWIRUSEM!

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

Warsztaty letnie