Blog

Czy moja firma potrzebuje komunikacji wewnętrznej?

„Przecież pracownicy wiedzą, co miałem na myśli!”; „Jeżeli wyznaczamy z Zarządem cele na ten rok, to chyba wszyscy wiedzą co mają robić, aby je osiągnąć, prawda?”; „Dlaczego pracownicy nie identyfikują się z naszą firmą? Dlaczego nie chwalą się pracą u nas, przecież jesteśmy znani?”; „Nasi pracownicy nie angażują się w pracę, mamy poczucie, że musimy ich do wszystkiego zmuszać…”

Te i inne stwierdzenia mogą sygnalizować pewne problemy w przekazywaniu informacji wewnątrz firmy. Komunikacja wewnętrzna ma wpływ nie tylko na to, jak pracownicy czują się i funkcjonują w organizacji, ale także na ich motywację, sposób postrzegania i ocenę firmy, w której pracują. Pracownicy są kluczowym elementem każdej organizacji. Konkurujemy zasobami ludzkimi. Systemy i technologie można kupić, jednak to co może nas wyróżniać na rynku, to ludzie i ich sposób pracy.

Pamiętaj, zadowolony i właściwie poinformowany pracownik może stać się Twoim ambasadorem, a niezadowolony – źródłem kryzysu.

Niezwykle ważny jest dialog i efektywna wymiana informacji między pracownikami lub innymi działami lub przełożonymi. Mądrze zaplanowana komunikacja wewnętrzna będzie wykorzystywała komentarze, wrażenia i informacje zwrotne od pracowników. A pracownicy, którzy w ten sposób dzielą się wiedzą są bardziej związani z firmą i wiedzą, że ich głos ma znaczenie.

Ważną rolę do odegrania mają osoby lub działy, które zajmują się komunikacją wewnętrzną w firmie. To ich zadaniem jest ścisła współpraca i wsparcie komunikacji pomiędzy pracownikami lub innymi działami, spójność i prostota przekazu oraz odpowiednia reakcja na niespodziewane, czasem kryzysowe sytuacje. Jedna z najgorszych sytuacji to taka, w której pracownicy dowiadują się z zewnątrz np. o problemach we własnej firmie. Wtedy automatycznie spada ich poziom zaufania do organizacji i zarządzających, a co za tym idzie, także ich motywacja.

Najczęściej spotykanym narzędziem komunikacji wewnętrznej jest intranet, na który składają się m.in. fora, blogi firmowe, wideo czy komunikatory. Można spotkać także bardziej tradycyjne formy, takie jak tablice, plakaty, mailingi czy gazety firmowe. Wśród mnogości narzędzi, warto znaleźć tzw. złoty środek dla własnej organizacji, który nie będzie generował dużych kosztów, rozpraszał uwagi jego odbiorców, ale będzie efektywny.

Zanim jednak stworzymy w firmie narzędzia warto się zastanowić jaką one mają odegrać rolę w komunikacji pomiędzy pracownikami, działami i usprawnieniu komunikacji… Ale to już temat na kolejny wpis.

 

Jeżeli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy podziel się swoją opinią.

BRANŻA EVENTOWA PORAŻONA KORONAWIRUSEM!

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

Warsztaty letnie