Blog

Tożsamość, wizerunek i reputacja. Ale o co chodzi?

Im dłużej pracuję w tej branży tym bardziej nie lubię słowa WIZERUNEK. Mam wrażenie, ze zostało już na tyle sposobów przerobione i przegadane przez agencje wszelkiej maści, że dla zwykłego „śmiertelnika” prowadzącego swój biznes jest zupełnie niezrozumiałe. Wizerunek zdaje się być rozumiany tylko w kontekście: „Jak Cię widzą tak Cię piszą” – czyt. „Jak się zaprezentujesz odpowiednio ładnie to cię kupią i odniesiesz sukces”. Zapomina się niestety o tym, że sam wizerunek nie wystarczy.

W rozumieniu biznesowym – nie wystarczy mieć ładnej i funkcjonalnej strony internetowej – trzeba jeszcze spełniać obietnice jakie się składa – dostarczać dobre usługi lub produkty, być uczciwym i wiarygodnym na wielu płaszczyznach. I tak dalej i tak dalej.Do czego to się sprowadza? Podstawą wizerunku jest wnętrze – czyli tożsamość. Silna tożsamość i dobry wizerunek pomagają oprzeć się niekorzystnym czynnikom zewnętrznym i wpływać na budowanie reputacji. A ta jest ponad wizerunkiem.O czym mówimy w Public Relations, gdy mówimy o wizerunku i dlaczego to jest takie ważne? Dlaczego należy zaczynać od wnętrza i na tym budować strategię komunikacji, która pozwala kreować wizerunek?

TROCHĘ TEORII W PIGUŁCE:

Wizerunek może być, a nawet powinien być przez organizację kształtowany, ale nie kontrolowany, ponieważ na jego  ostateczny kształt  wpływają takie czynniki, jak „doniesienia medialne, rządowe regulacje i nadzór, dynamika przemian przemysłu, inne wpływy makro”. Wizerunkiem firmy również można, a nawet trzeba zarządzać. W przeciwnym razie czy tego chcemy czy nie, kształtuje się niejako sam, niezależnie od nas i prawie zawsze w sposób jakiego nie chcemy. Każde przedsiębiorstwo, które walczy o silną pozycję na rynku, potrzebuje indywidualnej, wyróżniającej go tożsamości i czytelnych form komunikowania się z otoczeniem. To właśnie do tego potrzebuje dobrej strategii marketingowej  i działań public relations. To one poprawnie zaplanowane i konsekwentnie wdrażane zbudują silną tożsamość, zakomunikują pozytywny wizerunek, a w sumie razem, ułożą się w dobrą reputację danej marki.

CZYM ZATEM SĄ TOŻSAMOŚĆ, WIZERUNEK I REPUTACJA?

Tożsamość – tożsamość firmy jest sumą elementów, które ją identyfikują, wyróżniając lub odróżniając spośród innych przedsiębiorstw w tym od konkurencji. Na tożsamość firmy składa się: system wartości (jej wizja, misja i cele), system identyfikacji wizualnej, kultura organizacyjna i system komunikowania.

Wizerunek – to jak nas widzą inni. Co o nas myślą i jak nas postrzegają. Jest ważny bo jest nośnikiem charakteru produktu lub usługi. Stanowi czynnik wpływający na decyzję wyboru marki przez nabywców.

Reputacja – to pogląd o organizacji kształtowany przez lata niezależnie od zmian rynkowych i wizerunkowych.  Reputacja jest aktywem, zasobem firmy, wartością niematerialną obok finansowej czy ekonomicznej.  Reputacja firmy to jej  dobre imię,  dobra sława, opinia, dorobek, spuścizna, dziedzictwo i jej historia.

Podsumowując – tożsamość to  wewnętrzna siła firmy prezentowana za pomocą obrazów, słów, haseł, kolorów w systemie identyfikacji wizualnej, wizerunek – to co budujemy  na zewnątrz w odniesieniu do opinii publicznej, a reputacja to umiejętność organizacji w radzeniu sobie  z czynnikami zewnętrznymi, tak aby budować dobrą reputację. To niezawodność usługi, wiarygodność wobec klientów i kontrahentów, solidność i odpowiedzialność, które kojarzą się z marką i budują kapitał reputacji firmy.

Budując markę warto o tych zależnościach pamiętać.

A Jak to wygląda u Was?

Inga Safader-Powroźnik

 

BRANŻA EVENTOWA PORAŻONA KORONAWIRUSEM!

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

Warsztaty letnie