Blog

CSR W PIGUŁCE

Współcześnie coraz więcej mówi się o Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w skrócie nazywanej CSR (ang. Corporate Social Responsibility). Co to właściwie jest CSR i jakie korzyści przynosi firmie?

CSR-em nazywamy ,,Odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko poprzez przejrzyste i etyczne postepowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, uwzględnia oczekiwania interesariuszy, jest zgodne z obowiązującym prawem i normami międzynarodowymi i jest zintegrowane z działaniami organizacji” (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO 26000 Guidance on social responsibility).

CSR to element kultury organizacyjnej firmy, który na co dzień powinien być wpisany w jej firmowe DNA. To odpowiedzialność za pracowników, społeczeństwo, w którym firma funkcjonuje, odpowiedzialność za podejmowane decyzje i nie działanie na szkodę otoczenia. Odpowiedzialność, która także się opłaca, bo przedsiębiorstwa odpowiedzialne społecznie cieszą się lepszą reputacją, a to wspiera rozwój każdego biznesu.

Jakie korzyści przynosi firmie  prowadzenie odpowiedzialnego biznesu i projektów CSR-owych? W jakich obszarach firma szczególnie zyskuje?

Do podstawowych rezultatów zaliczamy:

  1. Większe zainteresowanie inwestorów.

Firmy wolą współpracować z odpowiedzialnymi firmami, które oprócz doskonałych wyników finansowych kierują swoją organizacją w przejrzysty sposób oraz budują pozytywne relacje z otoczeniem. Dla wielu inwestorów oprócz wiarygodności finansowej duże znaczenie ma także wiarygodność społeczna.

  1. Zwiększenie lojalności klientów.

Coraz częściej na decyzje konsumentów o wyborze usługi danej firmy wpływa poziom zaufania, wizerunek tej firmy na zewnątrz oraz ,,ekologiczność” produktów i usług, które wytwarza. Firma, która przestrzega zasad społecznej odpowiedzialności w procesie wytwarzania produktów, z uwzględnieniem środowiska, zyskuje pozytywną reputację i lojalność konsumentów.

  1. Ogólną poprawę relacji ze społeczeństwem.

Społeczna odpowiedzialność to również udział firmy w życiu społeczności lokalnej. Jeżeli firma realizuje projekty CSR-owe, które przynoszą wymierne korzyści społeczne, to zyskuje ona przychylność mieszkańców i wzrost zaufania władz samorządowych.

  1. Wzrost poziomu konkurencyjności firmy.

Prowadzenie działań CSR-owych wpływa na budowanie pozycji przedsiębiorstwa, bo coraz częściej o przewadze konkurencyjnej decyduje to, czy firma spełnia standardy odpowiedzialnego biznesu. Firma, która traktuje CSR w sposób strategiczny, w swoim działaniu uwzględnia oczekiwania otoczenia i prowadzi z nim dialog, podnosi poziom swojej konkurencyjności, a także czerpie z tego tytułu korzyści i osiąga przyjęte cele biznesowe.

  1. Wzrost poziomu kultury organizacyjnej firmy.

Na wzrost poziomu kultury organizacyjnej firmy w sposób szczególny oddziałują realizowane projekty CSR-owe. Kultura ta polega na zwiększaniu zaangażowania pracowników oraz budowaniu współpracy opartej na zaufaniu i odpowiedzialności. Firmy, które traktują CSR nie tylko jako  sposób na poprawę własnego wizerunku, ale także na budowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, doskonale radzą sobie z kompleksowymi zmianami i osiąganiem efektów. Doceniają zaangażowanie pracowników, które przekłada się na sukcesy biznesowe. Dzięki kodeksom etycznym, dbałości o środowisko oraz programom społecznym, pracownicy chętniej identyfikują się z firmą a to wpływa na jej kulturę organizacyjną.

  1. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy

Społeczna odpowiedzialność biznesu coraz częściej jest wykorzystywana jako element budowania wizerunku. Podejmując wyzwania dotyczące świadomych działań w ramach CSR oraz włączeniu aktywności społecznej i ekologicznej w stałą działalność firmy budujemy wizerunek odpowiedzialnej  marki. Niezależnie od tego, czy osiągamy go przez działania pro-społeczne czy pro-ekologiczne to w otoczeniu zewnętrznym, szczególnie wśród interesariuszy, kształtujemy pozytywny image firmy.

Do najważniejszych obszarów praktyk CSR-owych zaliczamy:

  1. Ład Organizacyjny
  2. Prawa Człowieka
  3. Praktyki z Zakresu Pracy
  4. Środowisko
  5. Uczciwe Praktyki Operacyjne
  6. Zagadnienia Konsumenckie
  7. Zaangażowanie Społeczne i Rozwój Społeczności Lokalnej

W każdym z tych obszarów można wskazać firmy, które realizują projekty Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu. Co ciekawe, pomimo praktyk długoterminowych pojawiają się również nowe, które udowadniają, że biznes chce skorzystać z szansy włączenia się w poszukiwanie rozwiązań, które zapewnią harmonijny rozwój firmom i ich otoczeniu. Jak wynika z Raportu  Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2017, wdrażanie CSR jest możliwe w każdej organizacji. W porównaniu z rokiem 2016, można np. zaobserwować  stuprocentowy wzrost liczby praktyk związanych z miejscem pracy. Potwierdza to fakt, że CSR staje się inspiracją dla firm do działania społecznie odpowiedzialnego.

Cały raport dostępny na stronie: http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2018/04/Raport2017.pdf

A czy w Twojej firmie podejmujesz działania społecznie odpowiedzialne? Czy realizujesz projekty CSR-owe? Jeśli tak, w jakich obszarach i jakie są to praktyki?

Zachęcamy do włączenia się w dyskusję!

BRANŻA EVENTOWA PORAŻONA KORONAWIRUSEM!

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

KOMUNIKACJA W ORGANIZACJI EVENTÓ...

Warsztaty letnie